Ik las het boek van Anselm Grün, genaamd 'Waardering'
Op gevoel uitgekozen. Toeval bestaat niet.
Hierin worden DE VIER PLATONISCHE WAARDEN beschreven: RECHTVAARDIGHEID, DAPPERHEID, GEMATIGDHEID en VERSTANDIGHEID. De vier hoofddeugden. Hoe mooi en hoe passend in deze tijd.
RECHTVAARDIGHEID
Rechtvaardigheid betekent: recht doen aan mezelf, aan mijn wezen, mijn ziel, mijn geest. Het betekent goed te leven, oprecht te leven en recht te doen aan het wezen van de mens. En niet alleen recht doen aan mezelf, maar ook aan de ander. Dat is sociale rechtvaardigheid.
Zonder rechtvaardigheid zijn er onenigheid, geschillen, en strubbelingen. Rechtvaardigheid gaat samen met innerlijke vrijheid. Alleen als ik niet uitsluitend met mezelf bezig ben kan ik de ander recht doen. Als ik mijn eigen waarde ken , kan ik ook blij zijn met de waarde van de ander. De grootheid van de mens bestaat erin dat hij de ander kan waarderen en diens waarde aan het licht kan brengen.
DAPPERHEID
Dapperheid is geen stoerheid, maar de bereidheid om te staan voor datgene waarvan ik overtuigd ben, met het risico dat ik vanwege mijn overtuigingen wordt bestreden en gekwetst.
Tegenwoordig kunnen we dapperheid anders noemen: de moed hebben om voor je overtuiging uit te komen. Dapperheid betekent opkomen voor anderen. Dapperheid is ook een basishouding van waaruit we het leven de baas worden.
Ben jij bereid om te strijden? Niet tegen iemand, maar strijden voor het leven, voor waarden, voor eigen overtuigingen. Dat heeft deze tijd nodig. Dat is dapperheid.
De andere 2 PLATONISCHE WAARDEN (de 1e twee staan in mijn vorige bericht)
GEMATIGDHEID
Dit betekent niet middelmatigheid, maar 'de juiste maat vinden'.
Je zou dit kunnen onderverdelen in drie begrippen voor maat:
Mensura, de korenmaat
De maat waarmee gemeten wordt. Denk dan aan beheerst omgaan met de hulpbronnen van de aarde, de juiste maat houden in groei; onze consumptie matigen en de natuur goed beheren. Duurzaamheid is belangrijk om te overleven.
Als we de catastrofe willen vermijden, kunnen we met waarden positieve druk uitoefenen. Als er één vooroploopt en laat zien dat het kan, dan zullen anderen volgen. Daarom moeten we niet op de politiek wachten, maar de vraag stellen en beantwoorden: hoe kunnen we initiatieven ontplooien om met het goede, met waarden, ook als ze ons eerst iets kosten, op den duur een verandering te bewerkstelligen?
Mateloosheid in de betekenis van mensura betekent ook nog iets anders: we kunnen onszelf ook mateloze eisen opleggen. Depressie, tegenwoordig de op-een-na belangrijkste veroorzaker van ziektes, is vaak een hulproep van de ziel tegen mateloze eisen die we onszelf opleggen. Altijd perfect zijn, altijd goedgemutst zijn, altijd alles positief zien, altijd alles in de hand hebben. Dat zijn mateloze eisen waaraan niemand kan voldoen. Dus rebelleert de ziel. Zo kun je op den duur niet leven. Je kunt alleen gezond leven als je met de juiste maat leeft.
Een belangrijke oorzaak van een burn-out is de bron waaruit ik put. Put ik uit de bron van vreugde, van hartstocht, of put ik uit troebele bronnen, zoals de bron van voortdurende druk?
Een andere oorzaak van een burn-out is teveel energie nodig hebben om dingen die ze niet aan zichzelf willen toegeven achter slot en grendel houden. Sommige mensen rijden als het ware met aangetrokken handrem door het leven en hebben daar zoveel energie voor nodig, dat ze geen energie meer hebben om te rijden.
Dan zijn er ook nog mensen die hun normen te laag stellen, die helemaal niet op gang komen omdat ze alleen maar bezig zijn zichzelf te begrenzen.
Met behulp van de juiste norm komt er iets op gang, deze brengt overgave met zich mee.
Puur uit angst dat hun energie wordt verbruikt, hebben sommige mensen hun hele leven niet geschenen en vervolgens zijn ze voortdurend ontevreden omdat er niets van ze uitgaat en er geen licht in hun leven is. Dat betekent mensura: uit welke bron put ik, weet ik wat mijn maat en mijn grenzen zijn?
Temperatio, de juiste maat
Hierin zit het woord tempus, tijd. Het gaat er dus ook om het juiste tempo te vinden.
De natuur heeft een ritme, ieder van ons heeft een bioritme, en dat moeten we in acht nemen.
Als ik niet in een ritme werk, verkwist ik heel veel energie. In een ritme werken is veel effectiever en doet de mens goed, het is duurzamer.
Een belangrijk hulpmiddel hierbij zijn rituelen. Rituelen bieden tegenwicht aan de verwachtingen waaraan je ‘moet’ voldoen. Als ik ‘s ochtends begin met iets waar ik zin in heb, dan kan ik met mijn diepere bronnen in aanraking komen, dan kan ik kracht vinden.
Rituelen dienen er ook toe om overgangen te creëren, een deur te sluiten en een andere te openen. Neem als voorbeeld het ‘s avonds thuiskomen van je werk. Het gezin wil aandacht van je, maar jij bent niet aanwezig. Jij zit met de gedachten nog bij jouw werk, de deur naar je werk heb je nog niet gesloten. Die deur moet echter worden gesloten, in ieder geval voordat jij de voordeur opent. Als ik aanwezig wil zijn op de plek waar ik naar binnen ga, moet ik mijn werk en de bijbehorende problemen buiten laten. Dat kan ik doen met een simpel ritueel.
In deze tijd zien we veel ‘simultanten’, mensen die alles tegelijk doen: ze gaan wandelen, ondertussen zijn ze mobiel aan het bellen en handelen ze ook nog een betalingsopdracht naar hun bank af. Multi-tasken noemt men dat. Dat klinkt heel praktisch, maar, deze mensen zijn altijd in het nergens. Ze komen nergens aan, ze zijn nooit op de plek waar ze zijn, maar zijn altijd ergens anders, en dat doet de ziel geen goed. Het is belangrijk om deuren dicht te doen, zodat ik daar ben waar ik ben.
Discretio, de kunst van het onderscheiden.
Het derde begrip voor maat is discretio, het vermogen om onderscheid te maken.
We moeten gevoel ontwikkelen voor wat we van iemand mogen vergen. Daarbij moeten kracht en zwakte niet worden afgevlakt. De krachtigen mogen hun krachten nog verder ontwikkelen, zonder dat de zwakkeren ontmoedigd worden. In plaats van elkaar te verlammen moeten kracht en zwakte elkaar wederzijds aanvullen. Wat ons op het eerste gezicht zwak lijkt, bevat ook een sterke kant. En wat wij als sterk beschouwen, heeft ook zijn zwakke kanten. Het gaat er dus om de sterke en zwakke kanten in alle mensen op elkaar af te stemmen. Discretio schept een klimaat dat voor iedereen goed is, zowel voor de krachtige, als de zwakkere mensen. Ze is een zegen voor ieder individu en voor de hele gemeenschap.
VERSTANDIGHEID
Het vermogen om aan te voelen wat haalbaar is, wat in een bepaalde situatie verstandig is.
Verstandig is diegene die een brede horizon heeft en daarom met vooruitziende blik een beslissing kan nemen. Verstandige mensen hebben gevoel voor mogelijkheden en voor wat op dit moment juist is. Ze willen niet altijd het beste, want het beste is niet altijd goed voor de mens.
Wat is verstandig, nu, op dit moment?
VIER BELANGRIJKE WAARDEN
Ik denk dat dit vier belangrijke waarden zijn, die, met elkaar gecombineerd een groot verschil kunnen maken. Het is tijd om ons hiervan bewust te zijn en ze uit te dragen. Het bewustzijn te vergroten om ons heen. Te ‘strijden’ voor rechtvaardigheid. Op een rechtvaardige manier, met dapperheid, de juiste maat en verstandigheid. Daarom wilde ik ze graag met jou delen.
Mocht je jezelf herkennen in het stukje mateloosheid, het mateloze eisen stellen aan jezelf of het rijden met de handrem erop en voel je dat je tegen een burn-out aanzit of zit je er al middenin? Dank help ik je graag jouw energie weer aan het stromen te brengen. Ook kan ik samen met jou kijken met welke voeding en gewoontes jij jouw natuurlijke ritme weer terugvindt.
Hiervoor kun je telefonisch of via email contact met me opnemen.
© 2024 Patricia Stijntjes
Privacy
Algemene Voorwaarden
KvK 68714653 gerealiseerd door Patricia Stijntjes